Met :
MARIANNE VON WEREFKIN
EN DELIC & HUDA, JOSÈFA NTJAM EN YUSSEF AGBO-OLA
Marianne von Werefkin (1860–1938) was een Russisch-Duitse expressionistische kunstenares die bekend staat om haar krachtige, emotionele schilderijen en haar belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van het expressionisme. Ze werd geboren als Marianna Wladimirowna Werewkina in Tula, Rusland, in een aristocratische familie. Al op jonge leeftijd toonde ze uitzonderlijk artistiek talent en kreeg ze een gedegen kunstopleiding.
Kunstenaarschap
Werefkin wordt vaak de “vrouwelijke Rembrandt” genoemd vanwege haar vroege werken, die een donkere, realistische stijl vertoonden. Later, beïnvloed door het werk van Paul Gauguin en andere moderne kunstenaars, ontwikkelde ze een expressieve, kleurrijke stijl waarin emoties en symboliek centraal stonden. Haar schilderijen kenmerken zich door levendige kleuren, gestileerde vormen en thema’s die vaak existentiële en spirituele vraagstukken onderzoeken.
Belangrijke Invloed en De Blauwe Ruiter
In 1896 verhuisde Werefkin naar München, waar ze een cruciale rol speelde in de oprichting van de expressionistische beweging. Samen met kunstenaars als Wassily Kandinsky en haar partner Alexej von Jawlensky was ze betrokken bij de kunstenaarsgroep Der Blaue Reiter. Hoewel ze zelf minder exposeerde dan sommige van haar tijdgenoten, werd ze erkend als een intellectuele en inspirerende kracht binnen de groep.
Thema’s en Werken
Haar schilderijen bevatten vaak landschappen, stedelijke scènes en figuren die de menselijke conditie en gevoelens van eenzaamheid of vervreemding verkennen. Ze gebruikte haar kunst om diepe innerlijke ervaringen en maatschappelijke observaties over te brengen. Belangrijke werken zijn onder meer Autumn (Herbst) en Storm (Sturm).
Later Leven
Na de Eerste Wereldoorlog verhuisde Werefkin naar Ascona, Zwitserland, waar ze tot haar dood in 1938 bleef wonen. Ondanks financiële moeilijkheden bleef ze schilderen en invloed uitoefenen op jongere generaties kunstenaars. Haar werk werd pas postuum echt erkend en gewaardeerd.
Vandaag de dag wordt Marianne von Werefkin beschouwd als een pionier van het expressionisme en een visionaire kunstenares die de weg vrijmaakte voor vrouwen in de moderne kunstwereld. Haar kunst en ideeën blijven relevant in de hedendaagse kunstgeschiedenis.